Вдъхновение за рисуване Анна Цочева

Неочаквани неща, които ти пречат да твориш и за които никой не говори.

Може би не напредваш толкова бързо в рисуването, колкото ти се иска? Или пък ти се струва, че си спрял на едно ниво и не си помръднал от там цяла вечност? Рисуваш и се упражняваш, но въпреки това нещо ти пречи. Причините може да са най-различни и понякога не са в самото рисуване. Ето някои по-често срещани такива.

Страхуваш се да не прецакаш рисунката

Сигурна съм, че всеки е изпитвал онзи момент на несигурност, дори и добре въоръжен с ctrl+z командата. Моментът, в който трябва да нарисуваш второто око, онази ръка в неприятна перспектива, онази по-трудна поза. И всяка линия изглежда грешна. Страхът е най-лошият мотиватор в рисуването. Независимо дали рисуваш на хартия или на компютър, е важно да научиш едно – цени работата си, но не се привързвай към нея. Ако веднъж си нарисувал красива ръка, ще я нарисуваш втори път. Рисувай смело и безотговорно, колебай се възможно най-малко. Ако рисунката не се получи,започни нова. Това не е похабен момент, а най-прекият път към успеха. Тези „провали“ всъщност ни учат, чрез опит какво работи и какво не.

Рисуваш една и съща тема в една и съща техника

Всеки има любими теми-едни от нас предпочитат да рисуват портрети, други цветя, трети се интересуват единствено от дизайн на машини. Това е прекрасно и както ще видиш малко по-долу, е много важно да откриеш и рисуваш нещата, които те увличат. Но противно на очакваното, прекият път към нещо не винаги е най-ефективен. Добър начин да станеш добър в нещо е просто да го погледнеш от друг ъгъл. Нещо, което ще научиш от дизайна на машини, може да се окаже много полезно в рисуването на персонажи. Да се пробваш да рисуваш дигитално може много да подобри рисунката ти с молив. Не е нужно да се променяш изцяло и да заменяш едни интереси с други, но колкото повече различни погледи имаш, толкова по-богат ще е опитът ти и толкова по-интересна работата ти. Ако усещаш, че зацикляш в някаква област-смени подхода. Не се ограничавай. Всяко знание е свързано.

Илюстрация: Анна Цочева
Не знаеш какво всъщност обичаш да рисуваш

От много ходене на уроци, гледане на туториъли и четене на статии, човек може да си тръгне с ясна идея какво е ДОБРЕ да рисува, за да напредне. Разбира се, упражненията са полезни и без тях няма как да задобрееш. Но може би скоро не си спирал, за да се замислиш „какво ме вълнува“, „за какво обичам да мисля/говоря“? Може би не се сещаш, че интересът ти към свиренето на китара или строенето на роботи има връзка с другото ти хоби-рисуването. За да си мотивиран да правиш нещо, е необходимо то да те интересува. Ще напредваш по-бързо и ще си много по-отдаден на процеса, ако рисуваш по теми, които те вълнуват. Може би те дразни как се държи някой в училище-направи комикс за това как да сме по-толерантни. Или искаш да разкажеш на всички за любимата си книга-нарисувай фенарт на героите. Включи себе си и собствения си свят „в картинката“.


„Ако твърде задълбочено осмисляш всяка линия, всяка грешка, всъщност не си помагаш. Вместо това се вцепеняваш от страх и не можеш да продължиш напред“


Отделяш твърде много време на анализиране, премисляне и планиране

Нека първо да изясним едно нещо-важно е да се планира! Важно е да помислиш преди да се втурнеш да рисуваш. Да знаеш какво искаш да кажеш, да забелязваш какви грешки правиш най-често. Но има време за премисляне и време за рисуване. Много хора не могат да продължат напред, защото се чувстват длъжни да оценят всяка една скица, която са нарисували. Ако твърде задълбочено осмисляш всяка линия, всяка грешка, всъщност не си помагаш. Вместо това се вцепеняваш от страх и не можеш да продължиш напред, защото се опитваш да приложиш едновременно всички знания, от всички уроци, публикувани някога в ютуб в една бърза скица. Не анализирай твърде много рисунките си-рисувай за удоволствие и не се връщай постоянно на старите грешки. Рисувай МНОГО, дори и да не се получава. Една объркана рисунка не значи, че имаш фундаментален проблем. Може би просто значи, че трябва да рисуваш още 🙂

Не говориш за рисунките си с никого или не ги показваш

Мислим си, че това колко сме добри, зависи само от нас и така често подценяваме ролята на хората от обкръжението ни. За да напредваш и да си уверен е полезно да получаваш обратна връзка от учители и по-опитни художници от теб. Но много често е най-ценно да имаш около себе си и хора на близко до твоето ниво, с които да споделяш проблемите, с които се сблъскваш. Те може и да нямат всички отовори, но могат да ти дадат подкрепа и идеи. Един препъни-камък не изглежда толкова голям, ако знаеш, че има и други хора, които се сблъскват със същото. Понякога всъщност приятелите са тези, които споделят най-интересните ресурси, които ни дават най-неочакваните решения.


Сравнявай се само с това колко добър си бил ТИ вчера и знай, че идеалът за художника, който си мечатеш да бъдеш е измислен-ти можеш да си много повече.


Не рисуваш нещо, защото не си много добър в него

Звучи малко очевидно, но тук влизат и всички онези проекти, които те е страх да подхванеш, защото смяташ, че няма да се получат, всички онези герои, които си нарисувал с вързана коса, вместо пусната, защото не мислиш, че можеш да се справиш с кичурите. Всяко едно око, скрито зад шапка или ръка, прибрана в джоба (да, да, всички знаем за тези). Добре е да имаш под ръка някои подобни хитрини, за справяне с непосилни задачи. Но ако чакаш магически да се почувстваш готов за да рисуваш трудните неща, ще трябва да те разочаровам. Никой никога не се чувства абсолютно готов да нарисува всичко, така, както му се иска. Но с времето ставаш по-уверен и неуспехите не са толкова стряскащи. А до тогава просто подхвани мечтания проект, нарисувай дизайна така, както ти се иска. Ако не го направиш, никога няма да се получи.

Фокусираш се върху грешните цели

В края на краищата защо изобщо искаш да рисуваш? Спомни си защо си започнал-това да си по-добър в нещо е само средство за постигане на целта. Рисуването трябва да ти носи радост и удоволствие. Вероятно е страхотно да умееш да визуализираш идеите си, да общуваш с приятели и да създавате светове и герои заедно, да пишете истории за комикси. Не забравяй кои са истински ценните неща за теб и се фокусирай върху тях. Така винаги ще стигаш на правилното за теб място.

Ако имаш нужда от още помощ в рисуването или просто група от хора, с които да споделяш идеите си, ние можем да помогнем.

Анна Цочева

Анна рисува комикси от 2003г. и от тогава не е спирала. Участва в множество международни работилници за илюстрация и комикси( с Pam Smy, Yuko Shimizu, Mattias Adolfsson, Scott McCloud), както и в редица изложби у нас. По настоящем е администратор на “Манга Академия”, но се подвизава и като аниматор.

Сподели

Копирай линка за споделяне

Копирай